Twitter

Pengikut

Profil

Jose Ayvb, Kemaman Island

"Learn to be happy with less"
"Expect the unexpected"
"Nothing ventured, nothing gained"

Lihat Profil Penuh

Bot Lipat (Foldable Boat)


Keterangan
Panjang: 2.3m
Lebar: 1.5m
Draf: 0.4m
Berat: 38.4kg
Anggaran muatan yang dibenarkan: 4 orang(60kg/org)
Bahan-bahan: PVC and Canvas
Jenis jahitan: Nombor 8, (Tali tangsi)
Masa yang diperlukan untuk pasang: Kurang 3 minit.

Untuk Video, sila lawat: Piske - http://hidupbukansenang.blogspot.com/2010/11/video-instant-boat-bot-lipat.html

Bot  Lipat (Foldable boat) ini adalah sebuah projek kajian di makmal Teknologi marin, UTM. Antara orang penting yang terlibat adalah Piske.

 Pandangan dari atas

 Bot lipat diletakkan di atas permukaan air. 

Seorang model berusaha untuk masuk ke dalam bot tersebut.

Nampaknya stabil, tiada rolling. Bot ini dilihat dapat mengurangkan mabuk laut.

 Bila bertiga, kedudukan terpaksa diperbetulkan bagi menstabilkan bot tersebut.

Bahagian tempat duduk dibuka.

Lipatan pertama bot ini.

Ade orang tersengih nampaknye. Hahaha

Lipatan kedua. "Tinggi jugak bot ni eh" kata Piske.

Sudut pemandangan di towing tank, makmal Teknologi Marin. I'm proud to be a marine tech student.


Dengan adanya bot lipat ini, ia dapat menjimatkan penggunaan ruang, bagus pada persekitaran, mudah dibawa serta kos pembuatannya adalah rendah. Ia juga boleh disimpan di kawasan rumah bagi tujuan kecemasan dan keselamatan sekira berlakunya kejadian yang tidak diingini seperti banjir.

comment 5 pengkritik:

nurulain zakaria on 30 Oktober 2010 12:54 PTG berkata...

hebat seh..budak utm....

Jose Ayvb berkata...

mestila hebat.. terutamanya piske.. haha..

piske? on 5 November 2010 11:10 PG berkata...

nicely done...coming up next ---> video testing kat Tasik UTM..tunggu~
hehe

Jose Ayvb berkata...

kalau ade video lagi nice lah.. hehe.. thumbs uP!

Tanpa Nama berkata...

Boleh tak buat bot tu jadi macam porta-bote folding bot,USA?
nanti boleh jual dengan harga Malaysia..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Delete this element to display blogger navbar

 
© 2010 Jose Ayvb [Jo.onG] is proudly powered by Blogger