Twitter

Pengikut

Profil

Jose Ayvb, Kemaman Island

"Learn to be happy with less"
"Expect the unexpected"
"Nothing ventured, nothing gained"

Lihat Profil Penuh

Deepwater Floating Structure Model Competition 2010.

Pertandingan ini dianjurkan oleh PELTAC, UTM dan ditaja oleh penaja utama iaitu Shell. Penyertaan adalah sebanyak 29 kumpulan termasuklah hampir 10 kumpulan daripada kursus Sarjana Muda Teknologi Marin.




 Antara struktur model yang ada pada hari tersebut.


Struktur model untuk percubaan yang pertama dan tiada keduanya.

Pada hari pertandingan.

Khusyuk dalam membina tangki buoyancy.

Mereka juga sibuk

Salah satu kumpulan yang menghadapi masalah mengenai lebar maksimum yang dibenarkan.


 Rekaan semi-submersible.

Masing-masing beratur untuk menghantar model yang telah siap.

Timbangan pada model struktur kami menunjukkan 0.24kg.

Antara rekaan yang dihasilkan oleh kumpulan lain.

Konsep spar.

Macam-macam ada.

Binaan yang tidak stabil.

Sedikit stabil

Rekaan ini tidak mampu menampung beban yang banyak.


Hasil akhir daripada ahli kumpulan kami. Botol utama dibahagian tengah diisi penuh dengan air, manakala 4 botol di sekelilingnya di tambah dengan air kurang separuh daripada botol tersebut. Ini bertujuan untuk merendahkan titik G bagi meningkatkan kestabilan struktur model ini.

Apabila disertakan dengan bot kapsul kecemasan.

 Pembentangan daripada wakil kumpulan kami.

1kg beban diletakkan. Gambar agak kabur.

2.5kg beban diletakkn. Stabil.

 3.5kg beban diletakkan. Masih stabil, tapi sayangnya berat yang ditambah selepas itu meninggikan lagi titik G struktur ini. Berat yang sepatutnya diletakkan adalah 4kg. Walaubagaimanapun, hanya 3 kumpulan yang dapat mencapai beban tambahan tertinggi sebnyak 3.5kg termasuk kumpulan kami.

Tamat sudah dengan tempat ke4. Kalah tipis kerana kos yang digunakan oleh kumpulan kami agak tinggi. Walaubagaimanapun, kami tetap puas hati.

comment 7 pengkritik:

pelayar d lautan manusia on 31 Oktober 2010 11:28 PTG berkata...

nice~~~

Azri Björke on 31 Oktober 2010 11:32 PTG berkata...

ke laut lu wei..... de gambr laen x kt peltac group ke...

Jose Ayvb berkata...

apis, kau mmg ensem..

Jose Ayvb berkata...

xjupe r gmbar lain.. peltac x update ag r tu..

Cinta Madu on 1 November 2010 3:34 PG berkata...

wow, hebatnya~ tak sangka aku ada kawan yg hebat mcm joong dgn man. huhu. no 4 was just okay, you guys are doing well. berbaloi la x pegi tgk teater pun. haha. btw, tahniah!

Jose Ayvb berkata...

thanks madu.. it's a hard luck actually.. sapatotnye letak load 4kg terus.. rugi2.. design pon on the spot je.. dan yg lebih penting, competition ni lebih better dan lagi best drp pegi tgk teater.. haha..

bs88 on 21 Disember 2010 11:36 PTG berkata...

great job guys!
i'm one of the organiser :)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Delete this element to display blogger navbar

 
© 2010 Jose Ayvb [Jo.onG] is proudly powered by Blogger